Gefeliciteerd!

header_90

Meteen sneller internet?
Om direct van uw nieuwe snelheid te kunnen genieten vragen wij u om uw modem even uit en weer aan te zetten. Dit doet u door de stekker 30 seconden uit het stopcontact te halen. Zodra uw modem weer is opgestart kunt u direct gebruikmaken van uw nieuwe snelheid.

Wat daar dus niet bij wordt vermeldt is dat daarna (in voorkomende gevallen?) de IP-range van je eigen lokale LAN netwerk door je Netgear router spontaan is gewijzigd in 10.0.0.x in plaats van je vertrouwde 192.168.1.x wat je merkt doordat allerlei apparaten niet meer beschikbaar zijn, ook nadat alles minstens een keer is gereset. Minstens. Ook was er de indruk dat alles niet bepaald sneller was geworden. Via Google krijg je de indruk dat het te maken heeft het netwerk in de modem (tussen modem en router?) dat dan 192.168.1.x gebruikt, en dat Netgear dan beslist dat het echte LAN de 10.0.0.x range moet.

Een aantal apparaten in mijn netwerk dat op een doordeweekse avond met gemak 15 devices telt heeft namelijk een fixed-IP adres. Dat is historisch gegroeid als gevolg van DMZ-instellingen enzo die ooit nodig waren, maar soms ook best handig of zelfs niet te vermijden. Bij toeval bemerkte ik het onverwachts aan me toegekende IP-adres 10.0.0.4 en vervolgens dat alle wel werkende apparaten ook een 10.0.0.x IP hadden. Wat moet je dan dus doen?

  1. je DHCP-server (meestal de eerste router achter je modem) aanpassen zodat die toch weer 192.168.1.1 wordt ipv 10.0.0.1 en adressen in de 192.168.1.x range uitgeeft, en herstarten.
  2. alle apparaten met een fixed-IP die dan wel weer bereikbaar zijn qua configuratie aanpassen zodat ze wèl DHCP gebruiken om een IP-adres toegekend te krijgen als dat kan, of anders een fixed 10.0.0.x toekennen (met x=2 of 3 of ..) in plaats van de 192.168.1.x en opnieuw starten. Ze worden dan onzichtbaar, maar dat komt straks weer goed.
  3. als je alle apparaten gehad hebt ga je weer naar je DHCP-server en verander je de IP/range weer terug naar 10.0.0.1/x. Nu weer opnieuw starten en dan is alles weer als vanouds. Mogelijk moet je secundaire routers ook nog een keertje resetten.

Nu doet alles het weer. Zou dit mijn moeder ook gaan lukken?

Nog wat trefwoorden voor de zoekers: Netgear WNDR4500, WNDR3800, Ziggo, IP-range, apparaat verdwenen, niet beschikbaar.

Overigens: voor de kabels was de gangbare topsnelheid lang 14k4: 14.400 bits per seconde. Nu is dat dus 94.371.840 bits per seconde geworden, wat 6500x sneller is. Een volle CD binnen een minuut, 10 DVD’s in een uur nu tegenover 1 per maand toen, om een idee te hebben. Gelukkig waren er destijds nog geen DVD’s.

Verbetering

image-5540
Altijd maar weer onder het mom van verbetering en vooruitgang zijn deze week Omroep Zeeland en Omroep Brabant uit het zenderpakket verwijderd, onder meer. Ik snap best dat Het Bestaansrecht van een regionale zender De Regio is, maar toen we ontdekten dat ze met het digitale zenderpakket allemaal te ontvangen waren gaf dat het gevoel van een verzameling SBS6-zenders maar Lees verder

Troubadours

image-5454
A singer-songwriter’s got no direction ‘till he’s backed up by The Section.

Kabelaar Ziggo vond dat ik op basis van mijn minimaal basispakketje in de nieuwe situatie logischerwijs in het maximale TV-Extra pakket met 120 zenders overging, voor slechts weinig meer geld. Uit principe downgrade ik dan al direct naar TV Standaard en zal ik nooit meer upgraden, maar principes gingen Lees verder

Griepje

image-3797
Ik heb een paar dagen met griep in bed gelegen, en het enige vertier in het bijzondere dag-en-nacht-ritme af en toe was de televisie. Dat heeft me, in combinatie met de noodzakelijke verveling, weer teen en tander duidelijk gemaakt met betrekking tot de huidige stand van zaken:

  • Het is droevig en erg bovendien dat volksverlakkerij als Tell Sell en Tommy teleshopping niet verboden is. Ik kan me voorstellen dat je als werkloze na drie dagen TV overstag gaat en toch die veel te dure, armzalige en overbodige airpan, ahhbra of smootie-mixer aanschaft. Ongelofelijk en agressief, en volgens mij in principe stuk-voor-stuk gewonnen zaken voor reclamecodecommissies, als iemand de moeite zou nemen ze aan te klagen. Of gelden er geen regels voor de commerciëlen?
  • Veel niet-publieke zenders en/of programma’s hebben duidelijk te veel zendtijd. In sommige gevallen is het overduidelijk de uitdaging om zoveel mogelijk cliffhangers om de reclameblokken te genereren (SBS6, National Geographic, Discovery, en meer), waarbij je elk fragment minstens drie keer te zien krijgt: “Zometeen ..”, “Straks..”, “Na de reclame..” dat diverse keren, dan uiteindelijk het non-item dat ten overvloede nog een paar keer herhaald wordt. Ik begrijp het: er is immers helemaal geen materiaal meer dan dat, en er valt ook helemaal niks over te zeggen. Het zijn vaak van die footage progamma’s, liefst aangekocht uit een ver land en/of gewoon heel erg oud, slechts vulling tussen de reclameblokken, en verschrikkelijk afstompend. Een half uur kan -als je het dan toch wilt uitzenden- met gemak worden gereduceerd tot vijf minuten, inclusief duiding.
    Ook bij #pownews zie je dit terug Lees verder

Hobby (not)

Het leek me een typische zondagmiddaggebeurtenis: even twee routers omwisselen, zodat de snelste, nieuwste en veiligste de verbinding naar het internet gaat verzorgen, en de oudere gewoon de interne herverdeling op zich neemt.

Alles werkt, met uitzondering van het versturen van de mail. Ik kan dus geen mail versturen, that’s all. Voor hen die via Google hier binnen komen: graag een antwoord op dit probleem. Er is veel jurisprudentie over, maar ook veel foute antwoorden en threads zonder antwoord. Laat iemand het even netje opschrijven, daar hebben we allemaal plezier van. De respectievelijke helpdesks schijnen niet al te veel soelaas te bieden.

De feiten:

  • als de PC rechtstreeks in het modem wordt geplugd werkt alles prima.
  • als de Netgear WGR614v7 er netjes tussen wordt gezet, werkt alles prima met uitzondering van het versturen van e-mail
  • Ik heb een 192.168.3.x subnet (255.255.254.0)
  • de poging tot versturen noopt Outlook Express tot de vermelding ‘Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: ‘@home’, Server: ‘smtp.ziggo.nl’, Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 10060, Foutnummer: 0x800CCC0E
  • vanwege punt 1 sluit ik PC-instellingen als firewall en antivirus als oorzaak uit
  • vanwege punt 1 sluit ik eigenlijk ook Ziggo als verantwoordelijke uit
  • ik heb volgens mij alle mogelijke blockers, firewalls etc. al aan en uitgezet. Ook de MTU heb ik op 1400, 1404, 1492 en 1500 geprobeerd (wat het ook betekent, men suggereerde dit). Geen effect.
  • telnet smtp.ziggo.nl 25 werkte 1 keer(!), en daarna nooit meer
  • pingen naar smtp.ziggo.nl gaat prima
  • en nou weet ik het niet meer (en moet ik alweer naar bed).

Morgen eens kijken of ik toch niet iets met het MAC adress van de router moet doen, met het nieuwe Alles-in-1 van Ziggo moest ik immers ook een intrigerende installatieprocedure doorlopen..

Update: mijn laatste inval leek me toch nog even de moeite waard om te checken voor het slapen, en terecht: Klik bij de Basic settings van de router onder Router MAC Address de optie Use Computer MAC Address aan. Apply en… daar vliegen de mails de deur uit! En dan nú naar bed.

Solved. If you are using a Netgear router with an ISP like Ziggo and having trouble sending mail (SMTP/port 25 error 0x800CCC0E), try setting Use Computer MAC Address instead of Use Default Address. It may just be a way to force another (unblocked) IP address, but who cares: it works!

Interactief

InteractiefNog in de veronderstelling dat ik na mijn bestelling op 10/11 een nieuw digitaal TV-tunertje zou ontvangen en daarmee weer helemaal klaar zou zijn voor alles wat er de komende 10 jaar nog te gebeuren staat op interactief televisiegebied ontving ik afgelopen vrijdag (20/11) een enorme doos waarin veel apparatuur en beschrijving. Een nieuwe hoofdaansluiting, antenneversterker, activatiecodeprocedures, VOIP/IP modem, kabeltjes, connectoren en -inderdaad- de nieuwe Cisco digitale tuner. Zaterdagje mee bezig geweest, top.

Maandag 23/11 de volgende mail van Ziggo:

Geachte mevrouw, heer,

Onlangs heeft u bij Ziggo het volgende aangevraagd:

Alles-in-1 pakket met Interactieve Televisie en HD-PVR ontvanger.
U heeft een bevestigingsbrief ontvangen, waarin de levering van uw pakket(ten) gepland stond rond 18-11-2009. Wegens onverwacht succes hebben wij deze momenteel echter niet op voorraad. Daarom ontvangt u uw pakket(ten) later dan wij u hebben toegezegd. En dat spijt ons.

Wat betekent dit voor u?
De verzending van uw aanvraag staat nu gepland rond 26-11-2009. U ontvangt uw pakket(ten) binnen een paar werkdagen na deze datum.

Wij zijn ons er van bewust dat wij een beroep doen op uw geduld. Wij willen u dan ook alvast bedanken voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Martine Ferment
Directeur Klantenservice

Ben ik benieuwd wat er nou nog allemaal gaat gebeuren.

Zelfredzaam

Lang, lang geleden al ontstond mijn E48 probleem. Inmiddels begreep ik dat Ziggo storingsmeldingen na 10 dagen automatisch als Opgelost registreert als men er niet aan toe komt en de klant in de tussentijd niet nogmaals heeft geklaagd. Perfect voor de KPI’s, maar ik had dus geen enkele illusie dat er nog iemand met mijn probleem bezig was, en bezon me op maatregelen, debugging is my middle name.

Met hulp van een andere decoder (dank) die het wel perfect deed moest ik concluderen dat het niet aan het Ziggo digitale TV-signaal lag, maar ik weiger te geloven dat een decoder bepaalde kanalen niet en de meeste andere wel aankan, dus het vermoeden rees dat het toch wellicht ergens een gewijzigde configuratie zou kunnen zijn. Nu zijn er maar weinig instellingen te maken, frequentie en netwerknummer moeten het doen. Omdat de testdecoder uit een ander postcodegebied kwam, vermoedde ik dat die instellingen wellicht wel eens beter zouden kunnen werken. Voor de zekerheid maar eens checken en inderdaad: ons netwerknummer blijkt gewijzigd van 9003 naar 9001.

Had ik die ooit aangepast op aangeven van TVHome, of is die onaangekondigd gewijzigd? Anyway: 1 cijfertje aanpassen en aan weken van ergernis is een eind gekomen. Kunnen we weer Dr. Phil kijken.

Weer voor de Googlers: Als bepaalde kanalen (RTL8, BBC, radio) van je Ziggo digitale TV decoder code E48 geven, controleer dan eerst of je netwerknummer niet per ongeluk gewijzigd is, voordat je gelooft dat je bekabeling niet deugt.

Uitvalklant

Gisteren dan eindelijk de aap uit de mouw: wijkcentrum blijkt uitvalklant. Met de fusie zijn de bestanden samengevoegd

.. AND :new.postcode=:old.postcode AND :new.huisnummer=:old.huisnummer ..

met als bijwerking het wegvallen van alle dubbele vermeldingen op hetzelfde adres. Dat is policy en een geaccepteerd (of onvoorzien?) verlies van 0,03% klantgegevens. Ziggo kent ca 6.417.000 abonnementen/1,61 aansluitingen per abonnement = 3.985,714 aansluitingen dus (onnodig) uitval van ca 1.200 aansluitingen.

image-1450

Er kan een ticket voor herstel worden ingeschoten, maar wellicht is het handiger om gewoon een nieuw abonnement af te sluiten, Ik verbind u even door.. en dan Dat kan ik niet, dan moet u eerst dat andere opzeggen. Dolgedraaid belde ik huilend de KPN en binnen 5 minuten had ik de verhuizing geregeld.
Ziggo Internet blijkt het op de nieuwe locatie inmiddels met de oude apparatuur wel gewoon te doen, en omdat we nu (gegarandeerd ;-)) niet meer in de administratie voorkomen krijgen we ook geen facturen meer. Eens kijken wie er uiteindelijk het laatst lacht.

Help!!!

De technische support van ziggozakelijk is behoorlijk. Als zakelijk heb je duidelijk een streepje voor op particulier, en heb je binnen redelijke tijd iemand aan de lijn die nog begrijpt waar je het over hebt.

De administratieve support van ziggozakelijk is allerbelabberdst. Ik heb al eens gezegd dat ik best begrip heb voor ingewikkelde dingen en dat daarbij best wat mis mag gaan, maar er zijn grenzen. Dit gaat die grens over. Lees verder

E48

Ik ben niet zo van het intolerante. Ik heb zelfs begrip voor de moeilijkheden die een fuserend bedrijf als Ziggo moet doorstaan, en zal ze het dus ook bij het volharden in een behoorlijke prijs/prestatie niet te moeilijk maken.

Sinds enige weken heb ik wat last van mijn digitale TV. Een aantal TV-kanalen -RTL8, BRT en BBC bijvoorbeeld- en alle radiokanalen doen E48 Geen signaal. Er zijn nog genoeg andere kanalen, en in noodgevallen kun je altijd nog terugvallen op het ouderwetse analoge TV-signaal, dus geen man overboord. Er wordt gefuseerd, er moeten vast allerlei netwerken aan elkaar worden geknoopt, IP-ranges worden gesynchroniseerd en trusts worden gelegd; het probleem is vanzelf opgetreden dus zal ook vanzelf wel stoppen.

Not. Drie weken geleden toch maar eens de 40-minuten wachtrij van de storingsdienst 0900-1884 getrotseerd en melding gemaakt van mijn ongemak. Na de plichtmatige “Reset u uw ontvanger eens” en zo is het euvel doorgezet naar de TD, en het kan wel enige tijd duren maar het zou dan eind van de week wel moeten zijn opgelost. Niets. In de week daarop nog maar eens naar de voortgang geinformeerd (“Reset u uw..“), laten constateren dat er nog niets gebeurd was en dan maak ik nog wel een melding voor de TD aan zodat ze merken dat u echt een probleem heeft.. Ahum.

U begrijpt het: bijna drie weken verder, nog geen enkel signaal. E48. Prijs/prestatie komt in het gedrang, Ziggo blijkt te groot geworden.