Zelfredzaam

Posted on

Lang, lang geleden al ontstond mijn E48 probleem. Inmiddels begreep ik dat Ziggo storingsmeldingen na 10 dagen automatisch als Opgelost registreert als men er niet aan toe komt en de klant in de tussentijd niet nogmaals heeft geklaagd. Perfect voor de KPI’s, maar ik had dus geen enkele illusie dat er nog iemand met mijn probleem bezig was, en bezon me op maatregelen, debugging is my middle name.

Met hulp van een andere decoder (dank) die het wel perfect deed moest ik concluderen dat het niet aan het Ziggo digitale TV-signaal lag, maar ik weiger te geloven dat een decoder bepaalde kanalen niet en de meeste andere wel aankan, dus het vermoeden rees dat het toch wellicht ergens een gewijzigde configuratie zou kunnen zijn. Nu zijn er maar weinig instellingen te maken, frequentie en netwerknummer moeten het doen. Omdat de testdecoder uit een ander postcodegebied kwam, vermoedde ik dat die instellingen wellicht wel eens beter zouden kunnen werken. Voor de zekerheid maar eens checken en inderdaad: ons netwerknummer blijkt gewijzigd van 9003 naar 9001.

Had ik die ooit aangepast op aangeven van TVHome, of is die onaangekondigd gewijzigd? Anyway: 1 cijfertje aanpassen en aan weken van ergernis is een eind gekomen. Kunnen we weer Dr. Phil kijken.

Weer voor de Googlers: Als bepaalde kanalen (RTL8, BBC, radio) van je Ziggo digitale TV decoder code E48 geven, controleer dan eerst of je netwerknummer niet per ongeluk gewijzigd is, voordat je gelooft dat je bekabeling niet deugt.