Hobby (not)

Het leek me een typische zondagmiddaggebeurtenis: even twee routers omwisselen, zodat de snelste, nieuwste en veiligste de verbinding naar het internet gaat verzorgen, en de oudere gewoon de interne herverdeling op zich neemt.

Alles werkt, met uitzondering van het versturen van de mail. Ik kan dus geen mail versturen, that’s all. Voor hen die via Google hier binnen komen: graag een antwoord op dit probleem. Er is veel jurisprudentie over, maar ook veel foute antwoorden en threads zonder antwoord. Laat iemand het even netje opschrijven, daar hebben we allemaal plezier van. De respectievelijke helpdesks schijnen niet al te veel soelaas te bieden.

De feiten:

  • als de PC rechtstreeks in het modem wordt geplugd werkt alles prima.
  • als de Netgear WGR614v7 er netjes tussen wordt gezet, werkt alles prima met uitzondering van het versturen van e-mail
  • Ik heb een 192.168.3.x subnet (255.255.254.0)
  • de poging tot versturen noopt Outlook Express tot de vermelding ‘Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: ‘@home’, Server: ‘smtp.ziggo.nl’, Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 10060, Foutnummer: 0x800CCC0E
  • vanwege punt 1 sluit ik PC-instellingen als firewall en antivirus als oorzaak uit
  • vanwege punt 1 sluit ik eigenlijk ook Ziggo als verantwoordelijke uit
  • ik heb volgens mij alle mogelijke blockers, firewalls etc. al aan en uitgezet. Ook de MTU heb ik op 1400, 1404, 1492 en 1500 geprobeerd (wat het ook betekent, men suggereerde dit). Geen effect.
  • telnet smtp.ziggo.nl 25 werkte 1 keer(!), en daarna nooit meer
  • pingen naar smtp.ziggo.nl gaat prima
  • en nou weet ik het niet meer (en moet ik alweer naar bed).

Morgen eens kijken of ik toch niet iets met het MAC adress van de router moet doen, met het nieuwe Alles-in-1 van Ziggo moest ik immers ook een intrigerende installatieprocedure doorlopen..

Update: mijn laatste inval leek me toch nog even de moeite waard om te checken voor het slapen, en terecht: Klik bij de Basic settings van de router onder Router MAC Address de optie Use Computer MAC Address aan. Apply en… daar vliegen de mails de deur uit! En dan nú naar bed.

Solved. If you are using a Netgear router with an ISP like Ziggo and having trouble sending mail (SMTP/port 25 error 0x800CCC0E), try setting Use Computer MAC Address instead of Use Default Address. It may just be a way to force another (unblocked) IP address, but who cares: it works!