De missie van LinkedIn is om professionals overal ter wereld met elkaar in contact te brengen zodat ze productiever en succesvoller kunnen worden. Daarom zijn de privacyregels en de Gebruikersovereenkomst vandaag maar weer eens aangepast. En of het er voorheen ook al in stond of niet, dergelijke regeltjes vind ik huiveringwekkend:
U verleent LinkedIn bovendien een niet-exclusief, onherroepelijk, wereldwijd, eeuwigdurend, onbeperkt, toewijsbaar, in sublicentie verstrekbaar, volledig betaald en royaltyvrij recht om alle door u aan LinkedIn verstrekte gegevens (direct of indirect) te kopiëren, te verbeteren, te verspreiden, te publiceren, te verwijderen, te bewaren, toe te voegen, te verwerken, te analyseren, te gebruiken en te commercialiseren en hiervan afgeleide werken te maken, inclusief maar niet beperkt tot alle door u gegenereerde content, ideeën, concepten, technieken en/of gegevens voor de services die u indient op LinkedIn, zonder verdere toestemming, kennisgeving en/of compensatie aan u of derden.
en daar fijntjes mijn eigen rechten tegenover:
…verlenen we u een beperkte, herroepbare, niet-exclusieve, niet-toewijsbare, niet in sublicentie verstrekbare licentie en een beperkt, herroepbaar, niet-exclusief, niet-toewijsbaar, niet in sublicentie verstrekbaar recht om de Services te openen, via een algemeen beschikbare webbrowser (…) om informatie te bekijken en om de door ons geleverde Services op LinkedIn-webpagina’s te gebruiken in overeenstemming met deze Overeenkomst.
Ik voelde toch al weer zo’n social media-dipje aankomen, en overweeg vrij serieus ook deze maar eens te beëindigen.