Klantgerichtheid 2012

Posted on

Het economische en egoïstische kortetermijndenken begint lekker door te dringen in de haarvaten van de maatschappij, wat de bedoeling van “de politiek” lijkt, en ongelooflijk dom. Vandaag:

1. Bij een ernstige storing in je insulinepomp (code A64=kapot) waardoor je uiteindelijk diep in de problemen kunt komen, kun je contact opnemen met een alarmnummer, 24 uur per dag. Dat is goed en van levensbelang. Dat je dan uiteindelijk via een drietrapsraket bij een adviseuse terechtkomt is te billijken. Dat die vervolgens de papieren met “Wat te doen bij..” kwijt is, adviseert de batterij er een half uur uit te halen en na een half uur terug zal bellen en dat vervolgens na 50 minuten nog niet gedaan heeft, en dat als je dan tenslotte in toenemende paniek zelf terugbelt je te horen krijgt dat je wel erg ongeduldig bent en niet de enige die aandacht nodig heeft, is de derde individuele fout. Dat er vervolgens een koerier met de opdracht “Kamikaze” het land moet oversteken met een nieuwe pomp zal economisch weloverwogen zijn.

2. Als je bij een defect aan je insulinepomp de locale apotheek dringend nodig hebt voor de tussentijdse handmatige medicatie en te horen krijgt “die hebben we hier niet op voorraad, daarvoor moet u naar [een van de drie omliggende steden], en “sorry maar het is hier hartstikke druk er staan zes mensen voor de balie”, is dat drie keer fout. De oorspronkelijke instructies waren dat jij dat voor de patiënt organiseert, het gaat hier immers niet om kipkruiden of een boek.

3. Je wordt naar de Mediamarkt verleid met de “geen 19% BTW” actie (wat dus 15% korting oplevert) en besluit toch maar eens geschikt die 55-200 4-5.6 VR aan te schaffen (er is immers veel geld uitgespaard met de zelfreparatie van de vaatwasser). Dat objectief ligt er voor €259, maar je informeert naar de laagste prijsgarantie, die inderdaad geldt. Maar als dat blijkt uit te komen op €195 (fotokonijnenberg) minus 19% is €164 worden de regels schaamteloos aangepast en wordt het de de Mediamarkt webshopprijs van €217. Na het logische besluit “dan gaan we dus maar naar Konijnenberg” krijg je nog nagesist “lekker drie kwartier rijden”, waarna je nogmaals vriendelijk bedankt voor de service en echt zeker weet dat je daar nooit meer naar toe gaat voor je fotospulletjes.

We wachten geduldig maar met smart af tot de tendensen weer omkeren, en weer beseft wordt dat kwaliteit en lange termijn hogere waarden zijn.