Garantie

Posted on

Geluk bij een ongeluk, dat is zo’n beetje het idee van garantie.

Deze week ontving ik per mail een verontrustend bericht van mijn Network-Attached Storage (NAS) nadat ik die op nieuw gestart had (nadat er iets mis gegaan was bij het kopiëren daarnaartoe, nadat ik was geüpgrade naar MacOS Mojave).

Opslagpool 1 (SHR) op XXXX bevindt zich in de beschadigde modus (totaal aantal harde schijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1). Onderzoek de oorzaak van de beschadiging en voer een herstelactie uit.
Voor verdere ondersteuning neemt u contact op met de online-ondersteuning van Synology: http://www.synology.com.

Met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation

De gegevens waren gewoon beschikbaar, maar volgens het bericht maar op 1 schijf en niet meer op een extra identieke kopie (mirror, RAID1) op een andere schijf. De kans dat een schijf kapot gaat is klein, de kans dat 2 schijven tegelijk kapot gaan acceptabel verwaarloosbaar. Ik heb inmiddels al aardig wat schijven versleten en hoe bewonderenswaardig ze ook heel veel kunnen onthouden, onfeilbaar zijn ze niet. Zaak dus om in actie te komen.

Synology DiskStation vond de schijf defect genoeg om het gewoon uit te schakelen, te negeren. Openschroeven. Googlen  wat schijf 1 en 2 is, vrij cruciaal. Even omwisselen voor de zekerheid, maar de ene was echt dood. Goed onthouden waar dus de gegevens op staan. Op zoek naar een vervangend exemplaar van de WD Red disk van gelijke grootte. Gevonden dat er 3 jaar garantie op deze schijven wordt gegeven. Bonnetje, 2 jaar oud.

Met disk én bonnetje naar leverancier MediaMarkt, klantenservice, dat duurde even maar dat kwam doordat ze alle tijd namen een ouder stel alles rustig uit te leggen, dus dat mag.
Met de mededeling dat hij kapot was en 3 jaar garantie heeft kreeg ik prompt een tegoed voor de de oorspronkelijke(!) prijs en kon ik direct een nieuw exemplaar uit de schappen halen en kreeg ik nog geld terug ook.

Thuis de schijf inschroeven, aanzetten, inloggen en Herstellen klikken. Geruststellende woorden en groeten van Synology en over tot de orde van de dag.

Beste gebruiker,

Opslagpool 1 (SHR) op XXXX is voltooid. Geen anomalie gedecteerd.

Met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation

Ok, hij had niet kapot moeten gaan. Maar als hij dan toch kapot gaat, is dit wel de manier om daar mee om te gaan.

Nooit vergeten: één kopie = geen kopie.