Suggestief

Posted on

Ons energiecontract voor de levering van gas en elektriciteit had ik voor een aantal jaren ‘vast’ gekozen en die termijn is onlangs verstreken. Dat was natuurlijk reden voor onze Brabants-Duitse leverancier in actie te komen om me als vrij man toch als klant te behouden.

Dus ontving ik een brief van de Directeur Marketing met een Servicebericht: uw tarieven dalen. Prima, dalen is altijd goed, dus geen reden om te vertrekken. Het was ook geen peanuts: -6,7% op elektriciteit en -7,5% op gas.

Ik betaalde met 3 jaar vast €0,0650 per kWh, met de nieuwe termijn is dat €0,0558 geworden. Die 6,7% zie ik daar nergens in terug, maar wezenlijker is dat deze korting niet voor de belastingen en toeslagen geldt en op de werkelijke €0,16210 per kWh merk je dus helemaal niets van deze daling. Bij ons verbruik is 6,7% liefst €30,- per jaar iets van 0,8% van de jaarrekening.

Had deze marketing-brief aangeheven met: Servicebericht: uw nieuwe tarieven, dan was ik waarschijnlijk gebleven, nu ben ik overgestapt naar de 100%-windmolenenergieleverancier uit Enschede. Groener en nog goedkoper ook.