/^[a-zA-Z0-9]{1,}$/

Posted on

Het is bij ons de facto standaard geworden dat met het toetreden tot het middelbaar onderwijs de mobielloze fase eindigt. Ofwel: er moet weer een mobiel worden aangeschaft.

Bellen kan al voor weinig geld, maar het gaat natuurlijk niet om het bellen. Tegen wat bijbetaling kom je tot een toestel met 5M camera, edge, gprs, hsdpa, umts, 802.11b, 802.11g, Bluetooth 2.1, 2GB, 800MHz processor, enfin, u begrijpt het.

Bestellen kan online, waarbij het de sport lijkt om iedere keuze zo schimmig mogelijk te presenteren. Belbundels, SMS-bundels, databundels, het eerste jaar X, het tweede jaar Y en niet vermelden van de features waarmee je geen belminuten verstookt (WiFi). Daar doorheen geworsteld (waarbij de internetsite van onze vaste leverancier de gehele avond niet bereikbaar was) dan toch direct bestellen. Maar ook daar blijkt de onderwaardering van de klanten: het bestellen bleek onmogelijk.

Op de (cheap) bestelsite waarop ik alle eerdere middelbareschoolgangers ook afhandelde (je kunt nog gewoon via de Postbank betalen) is nu een feature ingebouwd met ongetwijfeld de intentie om de juistheid van de gegevens beter te borgen. Genegeerd bijeffect is echter dat inwoners van plaatsen waar er meer van zijn hun bestelling niet kunnen plaatsen, gewoon niet. Wat gebeurt er: besteller geeft postcode en huisnummer op en het schaap van Tele2 berekent je woonplaats en vult die voor je in -aanpassen niet mogelijk-  bijvoorbeeld Hengelo (Ov). Oplettende lezers zien het al direct:

// syntax validation for contact_city
var reg = /^[a-zA-Z0-9]{1,}$/;
if ((!reg.test(tf['contact_city'].value))) {
alert('U heeft uw Plaats niet ingevuld.');
tf['contact_city'].focus();
return false;
}

Dat gaat dus nooit een keer lukken, want “U heeft uw Plaats niet ingevuld.”. Ik vind het niet dapper om te zeggen dat deze foutieve en vooral ook totaal overbodige achtergebleven controle deze firma merkbaar geld kost.

Het is een “bekend probleem” wordt ook nog gemeld bij de telefonische bestelling (zou het ze daar om te doen zijn, die belminuut?). Bij ons zou dit probleem na het constateren geen half uur meer bestaan. Dat is een verschil.