Kinderziekte

Posted on

scan10383aHENGELO – Tumult op de afdeling burgerzaken in het Hengelose gemeentehuis. De zeer recent vernieuwde key2burgerzaken programmatuur (die er overigens -eerlijk is eerlijk- fris en overzichtelijk uitziet) met bijbehorende foto- en handtekeningscanner weigerde plots en stellig te doen wat er van verwacht werd: Nummer kan niet worden gelezen.
De burger, een man die speciaal een middag had vrij genomen om aan de oproep tot vereiste verlenging van reisdocumenten op de valreep gevolg te geven, leek  onverrichterzake huiswaarts te kunnen gaan en zijn vakantie los van vrouw en kinderen in het binnenland te moeten vieren.  Herplakken van de pasfoto op een nieuw kaartje, de scanner van de collega van loket 6: het hielp niets. De burger schatte de kansloosheid van een bezwaar- of claimprocedure snel in, en vergat daarbij zelfs te denken aan de verstrijkende parkeertijd. Nog even aanzien maar.
De specialist erbij: nop. Radeloosheid. Kaartje ok, scanner ok en aan de foto kan het niet liggen. Kaartje zonder foto? Geen ogen gedetecteerd. “Waarschuw een huisarts”, grapte de burger.
De burger -zelf niet onbekend in automatiseringsland- keek het schouwspel met toenemende interesse aan, en terwijl de opties uitputten, flitste oorzaak en direct daarna oplossing door zijn hoofd, met een stelligheid die ervaren automatiseerders zullen herkennen. IT-intuïtie. Nu nog toetsen.
Lijdzaam door het gebrek aan alternatieven kleurde de baliemedewerker boordevol ongeloof de pasfoto van meneer op de aangegeven wijze in, en legde hij het kaartje weer op de scanner. Bingo!

Nog even €116,- aftikken en het gezelschap kon toch nog verrichterzake naar huis. En geen parkeerwachter die de parkeertijdoverschrijding had opgemerkt.

Moraal: verticale streepjes kleden dan misschien wel slank af, er zijn scanners die ze met een streepjescode verwarren en dan niet meer doen waarvoor ze bedoeld zijn.