Toon

Posted on

Toon Roos Quartet 1988Toen ik deze week in de krant las dat Toon Roos vanavond in Enschede speelt voordat hij met Steely Dan op tournee gaat dacht ik even dat Toon de Europese plek van de overleden Cornelius Bumpus zou gaan opvullen. Het blijkt echter bij nader inzien te gaan om de support act van het Toon Roos Quartet voor een 8-tal concerten van de Dan. Evenzogoed goed nieuws.

Op 14  januari 1988 (biografieën werden toen nog met een typemachine vervaardigd) zag ik Roos c.s. voor het eerst spelen, en vond het direct mooi. Het Quartet zat stevig in Het Circuit van de (Gesubsidieerde) Nederlandse Jazz (waarin ook Jarmo Hoogendijk, Ben van den Dungen,  Jan Kuiper in allerlei combinaties en velen meer), en was dus met enige regelmaat in Enschede (Vestingbar, de Tor) te aanschouwen. Op 5 februari en 11 maart van datzelfde jaar bijvoorbeeld.
De LP First Impression werd aangeschaft en later weer verpatst -op de CD-versie wacht ik nog steeds-, de jonge muzikanten waren prettig aanspreekbaar en Frans-Jan van der Hoeven was niet te beroerd om mij in de pauze even zijn contrabas te laten beroeren. Zelfs kreeg “onze” saxofoniste jaren later nog les van Toon. Er was dus een soort van sympathieke band als het ware, althans zo voelden wij het.
De laatste jaren heb ik eigenlijk niet zo veel meer van ze vernomen -nog een keer in 2008 wezen kijken- totdat ik ze laatst weer op radio6 hoorde: still going strong, hoorde ik al wel, puik.

Naar aanleiding van het nieuws nam ik me voor contact met Toon op te nemen en het een aantal vragen te stellen ter publicatie alhier, echter blijken die vragen al beantwoord: Toon Roos (1964) en Walter Becker (1950) kennen elkaar sinds 2001, en de wederzijdse bewondering geeft enig gefundeerd inzicht in de verschillen tussen de Amerikaanse en Europese Jazz. Treffend is dat er in Toons lijstje van favoriete SD-platen geen van Becker zit en wel van Fagen; onze lijstjes zijn zo ongeveer dezelfde.
Ik was benieuwd of hij bekend was met het werk van SD, en of hij in de shows de formidabele Larry Carlton (of de Jon Herrington-interpretatie) solo’s zou gaan blazen, dat soort vragen. Lijken mij namelijk heerlijke kapstokken voor een sax. Deze vraag hoeft echter niet gesteld te worden als ze als voorprogramma fungeren, maar wellicht dat Toon deze toch nog in een reactie wil beantwoorden…

Zouden ze het aandurven om een legendarisch quartet-arrangement van Kid Charlemagne te doen? Dat zal opwarmen!

Ik zorg dat ik op tijd ben.

2 Replies to “Toon”

  1. Jeeee, wat zijn ze daar jong, is me 21 jaar geleden helemaal niet opgevallen!

    Heb First Impressions nog gedeeltelijk op band (je weet wel, van die grote) maar hij is nooit op CD verschenen. Iets voor een handtekeningenactie? Lijkt me wel wat, op NorthSea een petitie aanbieden, op TV bij RTL Boulevard, Telegraaf, Kamervragen, of sla ik nu door?

  2. Beste Peter,

    Bedankt voor je enthousiaste reaktie… Het spelen was heerlijk in Enschede… Ja, het Steely Dan avontuur wordt heel bijzonder, we kijken er erg naar uit! SD is voor mij altijd belangrijk geweest, dit is een eervolle uitnodiging, en een jongensdroom… Leuk stukje wat je geschreven hebt, grappig die foto! Of ik nog een solo mee mag blazen, dat zou te gek zijn, we zullen zien…

    First Impression is inderdaad nooit op CD uitgebracht, ik hoop dat dat in de toekomst wel gaat gebeuren…

    Veel plezier in de HMH!

    Een hartelijke groet van Toon

Comments are closed.