Over parkeren kun je leren

Parkeren in Rotterdam is geen punt gebleken. Navigeren op TomTom in Rotterdam is een stuk lastiger. “Ga rechtdoor over de rotonde, tweede afslag” is het commando dat je niet wilt horen als je al in het baanvak staat dat speciaal, kennelijk en uitsluitend bestemd is voor de eerste afslag, onder de Maas door in richting van de verkeerde kant. Maar ook midden in het centrum plenty parkeerplek, plausibel geprijsd en één zwier met de creditcard is verder voldoende. Kijken we thuis wel verder.

Enige dagen later in Vlissingen, met 23.809,5 huishoudens, 17.710 personenauto’s en 373.715 zwembadbezoekers in 2004 toch een flinke slag kleiner dan Rotterdam. Eerst een lange tocht -met velen- langs een P-route, gemarkeerd met suggestieve blauwe P en P-met-dakje borden, waarbij de enige vrije plekken bewaakt werden door een bord Vergunningshoudersgebied; deze route bevatte alle voor het rijexamen vereiste bijzondere verrichtingen en enige noodzakelijke overtredingen. In de tweede rondgang eindelijk een plek gevonden op het parkeerterrein van een supermarkt. De ingezeten toeristische bezoekers waren ondertussen bij de tweede passage al op de plaats van bestemming -met de portemonnee- afgezet, zodat het enige beschikbare betaalmiddel de 50 eurocentjes waren die waarschijnlijk van het laatste boodschappenwagentje waren overgebleven: voldoende parkeerbelasting voor een half uur, genoeg om wat geld te pinnen, iets onbenulligs -bij voorkeur een bolus, maar die waren juist op en roken doen we al lang niet meer- te kopen (“geen wisselgeld/no change” meldt de deur van de bank, blijkbaar niet actief betrokken bij het gemeentelijke parkeerbeleid, en de coupure-opties van de geldautomaat reppen niet over munten) en weer terug te lopen naar de automaat voor de adequate bijvulling. Krap 40 minuten later sloot het muzeeum, doel van het bezoek aan de stad, haar deuren reeds. Wat een amateuristisch gebrek aan inlevingsvermogen bij die gemeente. Parkeren in Vlissingen sucks. Ongeëvenaard. En daar gaan de luttele 250 externen-parkeerplaatsen in de Fonteyne niets aan oplossen.
De nadruk blijkt weer eens te liggen op het straffen van de bezoekers, en het faciliterende doel blijkt uit het oog verloren. Een ongedocumenteerde uitloper van the bible belt?