Festivaltechniek

Festivaltechniek

Jazzfestivals worden meer-en-meer multimedia events, al zijn het de bezoekers die dat er van maken. Door de organisatie van het NSJ festival wordt al jaren gebruik gemaakt van dezelfde mediatechnieken, in geavanceerdere varianten, maar in wezen onveranderd: in de Statenhal wordt gebruik gemaakt van grote schermen van de sponsor om de kijkers achterin ook wat details te kunnen laten zien, en als de NPS deze concerten mag uitzenden zijn de camera’s daarvoor ook mooi professioneel geregeld. Voor het overige is het Congresgebouw in de centrale hal goed voorzien van mooie grote informatieschermen, maar dat is het dan ook zo ongeveer.
De techniek zelf (geluid en licht) maakt gebruik van draadloze spulletjes (ik bespeurde verschillende 802.11 netwerkjes, o.a. van ampco), maar de organisatie moest maar eens wat moderne techniek gaan toepassen voor een facelift. Voor weinig geld kun je mooie oplossingen en features bieden. Ik noem maar eens wat: zet bij de ingang van elke zaal grote JVC schermen waarop zichtbaar is wat er in alle zalen gebeurt, zoals dat op monitoren bij bewakingscamera’s gebeurt. Laat buiten de zaal het geluid van daarbinnen horen. Zo kun je dus -als bij een te drukke crematie– buiten de zaal toch nog wat van het gebeuren meekrijgen. Maar zo kunnen de wachtende mensen in de Statenhal toch ook nog even kijken naar de Dave Holland Bigband op het wegens overvol afgesloten dakterras. Da’s toch nog beter dan opnamen van een Chaka Kahn van de avond ervoor. In de Jan Steenzaal zouden monitoren op de kolommen die voor de halve zaal het podium voor het oog afschermen een doelmatige oplossing bieden. Kan er zo weer 300 man extra genieten, een statische camera is al voldoende.
Het publiek is veel meer bij de tijd dan de organisatie (maar daar staat tegenover dat de organisatie beter festivals organiseert). Het lijken mij tropendagen voor de SMS servers van de telecom providers. En hoewel de spelregels duidelijke taal spreken (Opname-apparatuur (tape, film, video, DAT e.d.) is niet toegestaan op straffe van inbeslagneming. Fotograferen met een eenvoudige camera (maximaal 50 mm lens) is in beperkte mate toegestaan, tenzij verboden door artiesten en/of organisatie. Fotograferen met flits is verboden.), is the RH factor integraal opgenomen als “audience recording”, en is Relax ook integraal op homevideo vastgelegd. Verder noteerde ik brandpuntsafstanden die het gebruik van een statief vereisten (en dan nog), en niet alleen bij de vrienden van de pers. De fotograferende telefoontjes die schijnbaar gemeengoed zijn zullen wel keurig aan deze voorwaarden voldoen (toch?). Het siert de organisatie enorm dat men daar -en over meegebrachte etenswaren- verder niet over zeikt, of zou men daar ook net als in het echte leven gewoon niet de middelen hebben om de regelgeving adequaat te kunnen handhaven?